به‌تر.

خوب گوش‌دادن

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۰۵:۲۲ ب.ظ

شنونده‌ی خوبی بودن یکی از مهم‌ترین اجزای ارتباط به‌تر محسوب می‌شه و پرسیدن این سوال که «چه‌طور می‌تونم شنونده خوبی باشم؟» و به آدم‌ها توجه و اهمیت واقعی نشون بدم، من رو به جواب‌های خوبی رسونده که در پایین نوشته‌ام. بدیهی‌ه که حرف‌زدن ازشون به مراتب آسون‌‌تر از عمل به اون‌هاست.

علاقه‌ نشون‌دادن به حرف‌های فرد مقابل و ایجاد حسی که گوینده احساس «فهمیده‌شدن» کنه، از هسته‌های اصلی خوب گوش‌دادن محسوب می‌شه ولی تعریف واحد و دقیقی ازش وجود نداره و به رابطه‌ی شما با گوینده هم وابسته هست.

In addition to actively attending to a speaker's words, good listeners also use questions and body language that indicate their understanding and their desire to understand.

  • حذف distractionها از محیط (تلفن، هندزفری و موزیک، تلویزیون در پس‌زمینه و ) از محیط کمک‌کننده‌اس.

نپریدن وسط حرف دیگران مورد مهم، بدیهی و واضحی هست که خیلی راحت فراموش می‌شه و خودش نقش عامل پرت‌کننده حواس برای گوینده رو داره. به جای پریدن میان صحبت‌های دیگری، پس از اتمام صحبت‌های گوینده به‌تره سوالاتی open-ended بپرسیم که به گوینده کمک می‌کنه و برای رفع کنج‌کاوی ما نیست. این سوالات به فرد مقابل کمک خواهند کرد که در افکار خودش عمیق‌تر بشه.

  • خلاصه‌کردن صحبت‌های طرف مقابل و پرسیدن از این‌که آیا چیزی رو از قلم انداختین یا نه، به ایجاد حس درک‌شدن در فرد مقابل کمک می‌کنه و این پیام رو منتقل می‌کنه که شما عمیقا قصد دارین تا منظورشون رو متوجه بشین. به جای این‌که منتظر

برنامه‌ریزی برای این‌که چه حرف‌هایی رو در پاسخ می‌خوایم بیان کنیم یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی هست که باعث می‌شه ما طرف مقابل رو نفهمیم یا برخی موارد رو از دست بدیم. یکی از روش‌هایی که در چنین مواقعی به من کمک کرده، یادداشت‌کردن سرتیترهایی که به ذهن‌م می‌رسه و حرف‌زدن ازشون پس از انتهای صحبت‌های فرد مقابل‌ه. به جای این‌که منتظر باشیم تا نوبت ما بشه و حرف‌هامون رو بزنیم، باید بدونیم که شنونده‌بودن یعنی فرد مقابل در مرکز ماجراست نه این‌که ما از هر فرصتی باید برای زدن حرف‌هامون استفاده کنیم.

  • پرسیدن از گوینده برای تکرار مجدد صحبت‌هاش مهم‌ه. طبیعی‌ه که همیشه نتونیم روی صحبت‌ها متمرکز باشیم یا با یک بار شنیدن نفهمیم و بخوایم تکرار بشه. چنین کاری نه مایه‌ی خجالت هست و نه بد، از قضا نشون می‌ده که ما واقعا قصد گوش‌دادن و فهمیدن داریم.
  • سکوت در میان مکالمه‌ها چیز بدی نیست.

این‌که در مکالمه سکوت باشه برای خیلی افراد حس بدی داره، اما درخواست توقف مکالمه برای فکرکردن به پاسخی که می‌خوایم بدیم یا هضم چیزی که شنیدیم، می‌تونه به پیش‌رفت به‌تر مکالمه کمک کنه.

 

تلاش برای مجبورکردن دیگران به تغییر عقیده‌شون باعث می‌شه بیش‌تر بخوان از دیدگاه‌شون دفاع کنن در حالی که خوب گوش‌دادن محیطی امن و بدون قضاوت برای تغییر عقیده فراهم می‌کنه. البته که هدف از خوب گوش‌دادن این نیست که عقیده‌ی دیگران رو تغییر بدیم. با اینکه گوش دادن به دیگران زمانی که حس خوبی نسبت به‌شون نداریم یا باهاشون موافق نیستیم سخت‌تره، اما گاهی برای ما سودمندتر هم هست (آن پنجمین کتاب).

Good listening is not the same as agreeing and conversations don’t have to end with a happy resolution. But even during a disagreement, sometimes being heard is enough to start a deeper conversation.

 

4 things all great listeners know y TED-Ed (+)

  • علی لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی