به‌تر.

سرطان

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۱۷ ب.ظ

چندی پیش خبر فوت یکی از آشنایان دور رو به علت سرطان پستان شنیدم. مرگ‌های زودهنگام و به عللی از جمله سرطان من رو متاثر می‌کنن و از این‌که چه‌طور با آگاهی‌رسانی ممکن بود این افراد زنده بمونن به فکر فرو می‌رم.

طبق گزارش جهانی مربوط به سرطان در سال 2014، شایع‌ترین نوع سرطان در زنان سرطان پستان هست و سهمی 25 درصدی داره. طبق گزارش NHS، شایع‌ترین سرطان در انگستان سرطان پستان هست و یک نفر از هر هفت زن در طول زندگی‌ش به این بیماری مبتلا می‌شه.

هدف از این نوشته بیش‌تر از اون‌که توضیح سرطان پستان باشه، یادآوری اهمیت اون و لزوم توجه به مسئله هست. اگر با زبان انگلیسی راحت هستید، ویکی‌پدیا و NHS مطالب مفیدی رو برای شروع دارن. در بین وب‌سایت‌های فارسی هم من مطلب انستیتو کانسر پردیس رو چک کردم و نسبتا مناسب بود.

نکته‌ی مهمیکه وجود داره بحث پیش‌گیری و لزوم انجام تست‌های غربالگری‌ه. ریسک سرطان پستان با افزایش سن بیش‌تر می‌شه و به همین علت، کشورهای مختلف قوانینی برای غربالگری در سنین بالاتر دارن که عمدتا از سن 50 سالگی (برخی منابع 45) هر 2 تا 3 سال یک‌بار انجام می‌شه و تا 75 سالگی ادامه پیدا می‌کنه. البته انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کنه (endorse) که زنان بالاتر از 40 سال به شکل سالانه ماموگرافی انجام بدن.

آگاهی‌رسانی به اطرافیان در زمینه‌ی سرطان و توصیه (و در مواردی حتی تاکید) جهت انجام معاینات کم‌ترین کمکی هست که از دست‌مون برمی‌آد. شاید این وظیفه‌ای باشه که چون از طرف سیستم بهداشت برای ما انجام نمی‌شه، مجبوریم خودمون انجام بدیم.

  • علی لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی