به‌تر.

رزومه‌نویسی هم جزو چیزهایی‌ه که به نظرم در سن پایین، نوشتن‌ش کار به‌دردبخوری هست. این دیدگاه که بخوای صبر کنی که کارهای بزرگی (که این کلمه خودش قابل بحث‌ه) کنی و بعد بنویسی رو نمی‌دونم چرا توی سر ما کرده‌ان.

  •  طی نوشتن رزومه، آدم‌ها و رزومه‌های مختلفی رو می‌شه دید و افق دید فرد گسترده می‌شه که چه‌قدر مسیرها متنوع و متعدده و دنیا در چیزی که فکر می‌کرد خلاصه نمی‌شه.
  •  در کنارش، آدم می‌بینه چه بخش‌هایی از رزومه‌ی خودش خالی‌ه یا اصلاً دوست داره توی چه حیطه‌هایی چیزی برای ارائه داشته باشه و ممکن‌ه سراغ‌ یادگیری‌شون بره.
  • مورد دیگری هم که برای من در این مسیر قابل‌توجه محسوب می‌شد، مهارت ارائه‌دادن‌ (presenting) و تاثیر اون بود (و بله، این یک مهارت مهم‌ه(. خودتون رو بذارید جای کارفرمایی که هیچ ایده‌ای از این‌که شما چه مهارت‌هایی دارید، نداره. رزومه مثل ویترین عمل می‌کنه و چیدمان صحیح و مناسب‌ش می‌تونه نقش زیادی توی تغییر نظر فرد مقابل داشته باشه. چیزهایی که برای شما بدیهی هستن یا به نظرتون مهم نیستن، می‌تونه اهمیت زیادی برای کارفرما پیدا کنه. دیدن رزومه‌های مختلف به من این دید رو می‌ده که اون چیزی که فکر می‌کنم خیلی ساده‌اس، می‌تونه با ادبیاتی تأثیرگذار به یک مورد مهم تبدیل بشه.

یک چیزی که خیلی زیاد دیده‌ام (چه در خودم، چه دیگران) فروتنی پیشه‌کردن در جای اشتباه هست. فروتن‌بودن خوب‌ه، اما اگر در زمان مناسبی نباشه می‌شه خود‌زنی. وقتی رفتین برای مصاحبه‌ی شغلی، اگر در یک زمینه نقطه قوتی دارین، بیان‌ش به معنی این نیست که مغرور هستین. نمی‌دونم چه‌قدر ریشه‌ی فرهنگی داره، ولی از آموخته‌های کودکی در ذهن دارم که می‌گن زیاد از خودت حرف نزن و تعریف نکن و . و این موضوع به حالت افراطی آدم رو دچار مشکل می‌کنه. نتیجه این‌ه که وقتی به فردی می‌گی در فلان چیز خوب هستی، با واکنش‌هایی مثل «من؟! نه بابا. خیلی هم خوب نیستم و متوسط‌م.» روبه‌رو می‌شی. تعارف رو باید کنار گذاشت (البته به نظرم در همه‌ی جنبه‌ها).

مهارت ارائه‌دادن هم صرفا به حیطه‌ی شغلی مربوط نمی‌شه. درست و موثر نشان‌دادن خود می‌تونه شبکه‌ی دوستی خوبی رو شکل بده، نگاه اطرافیان (از همکاران تا شریک عاطفی) رو نسبت به ما تغییر بده، روابط ارزش‌مندی برای ما بسازه که از این چیزهای به ظاهر کوچک، بر حسب اتفاق و شانس ممکن‌ه اتفاق‌های خوبی بیافته. بدیهی‌ه که همون‌طور که خوب‌ ارائه‌دادن تاثیر مثبتی خواهد داشت، ارائه نامناسب هم می‌تونه ما رو تضعیف (undermine) کنه.

خوندن این نوشته خالی از لطف نیست.

  • علی لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی