به‌تر.

یک شاعر و آهنگ‌ساز، یک شعر و آهنگ

جمعه, ۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰ ب.ظ

شعر

اولین‌باری که اسم کریستینا روزتی به گوش‌‌م خورد، وقتی بود که یکی از سریال‌های محبوب‌م (Doctor Who) رو در کتاب‌خانه‌ی دانش‌گاه تماشا می‌کردم. در یکی از اپیزودها (فصل چهار، قسمت ده - Midnight) قسمت کوتاهی که از یک شعر بیان شد من رو به خوندن اون شعر علاقه‌مند کرد:

We must not look at goblin men, we must not buy their fruits.

Who knows upon what soil they fed, their hungry thirsty roots?

بعد از جست‌وجو متوجه شدم که این تکه از شعری به نام Goblin Market که نوشته‌ی Christina Rossetti هست نقل شده. همون زمان کتاب رو در گودریدز اضافه کردم و اما تا مدت‌ها هرگز به سراغ‌ش نرفتم.

این موضوع گذشت تا این‌که مجددا با اثری از این شاعر مواجه شدم. در سریال Peaky Blinders (اوپنهایمر، پیکی‌بلایندرز، کیلیان مورفی) هم بارها شاهد شنیدن عبارت In the Bleak Midwinter بودم تا زمانی که شخصیت اول داستان (Tommy Shelby) درباره‌ی علت بیان‌ش صحبت می‌کنه. اون تکه از سریال رو از این‌جا می‌تونید ببینید (ویدئو بخشی از سریال رو اسپویل خواهد کرد).

آهنگ

بعد از شنیدن این داستان در سریال، علاقه‌مند شدم تا شعر رو بیش‌تر پی‌گیری کنم. پس از جست‌وجوی مجدد متوجه شدم که این شعر رو هم همون شاعری نوشته که پیش‌تر قصد داشتم یکی از آثارش رو بخونم. شعری که تحت عنوان A Christmas Carol و در سال 1972 چاپ شده. آهنگساز انگلیسی، Gustav Holst، اون رو تبدیل به قطعه‌ای کرده که از این‌جا می‌تونید بشنوید. شنیدن این قطعه بهانه‌ای شد تا Goblin Market رو بعد از مدت‌ها بخونم اما این انتهای ماجراجویی‌ من نبود. اساطیر (و به خصوص اساطیر یونان، اسکاندیناوی و روم) برای من هیجان‌انگیز هستن. معرفی اصلی قطعه‌ی موسیقی این پست هم نه به مورد قبلی، که به معروف‌ترین اثر Holst برمی‌گرده: The Planets

قطعه‌ای بسیار زیبا در هفت موومان (movements) که بین سال‌های 1914 تا 1917 ساخته شده. برای نام‌گذاری هرکدوم از موومان‌های این قطعه، یکی از سیاره‌های منظومه‌ی شمسی و شخصیت نجومی اون‌ها (Astrological Charachter) انتخاب شده:

1. Mars, the Bringer of War

2. Venus, the Bringer of Peace

3. Mercury, the Winged Messenger

4. Jupiter, the Bringer of Jollity

5. Saturn, the Bringer of Old Age

6. Uranus, the Magician

7. Neptune, the Mystic

برای اضافه‌گویی‌نکردن و عدم بیان دوباره‌، من مطالب رو نقل‌قول نمی‌کنم. در صورتی که براتون هیجان‌انگیزه، توضیحات اثر رو در این چهار بخش (1، 2، 3، 4) بخونید و خود اثر رو از این‌جا بشنوید.

  • علی لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی