به‌تر.

شادی و لذت - احساسات مشابه و گم‌راه‌کننده

چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱ ق.ظ

نوشته‌های النا (+) باعث شد بیش‌تر به تفاوت مفهوم شادی و لذت توجه کنم. خوش‌حال‌م که با چنین افرادی در ارتباط‌م که تعامل باهاشون منجر به بازشدن دریچه‌هایی جدید در ذهن و افکارم می‌شه. تا به حال از این زاویه به‌ش نگاه نکرده بودم و کمی بیش‌تر درباره‌اش جست‌وجو کردم.

برام جالب‌ه که احساسات این‌قدر به هم نزدیک باشن اما منبع متفاوتی داشته باشن. این رو به‌م یادآوری می‌کنه که باید به احساسات مختلف اجازه express داد، mindful بود، حس‌های مختلف رو observe کرد تا در نهایت بشه از هم تفکیک‌شون کنیم.

 

ما شادی و لذت رو با هم اشتباه می‌گیریم چرا که هر دو حس خوبی در ما ایجاد می‌کنن. این در حالتی هست که این دو حس تفاوت فیزیولوژیک هم دارن. شادی وابسته به سروتونین هست در حالی که لذت با دوپامین ارتباط داره. جالب‌ه که اگرچه ناراحتی و درد هر دو ناخوشایند و شبیه به هم هستن، اما از نظر فیزیولوژیک، sadness رو در مقابل شادی و pain رو در مقابل لذت قرار می‌دن و کمبود سروتونین و دوپامین به ترتیب با این دو احساس ارتباط داره.

Understanding our feelings can be challenging, but it is necessary for our health and wellness.

What is most notable is that happiness occurs only in a state of safety and pain and sadness only in state of threat, but pleasure is contextual: it can occur in both states. Satisfaction and contentment are better descriptors of happiness than pleasure.

فرهنگ هم در گمراه‌شدن ما بی‌تاثیر نیست. از کودکی به ما گفته می‌شه که زندگی بر پایه‌ی لذت هست و برای شادی باید در جست‌وجوی کارهایی باشیم که برامون لذت‌بخش هستن. برای همین‌ه که ما کارهایی رو می‌کنیم که در حال انجام‌شون لذت می‌بریم، اما در نهایت شاد نیستیم.

We are a culture of pleasure seekers. We should seek satisfaction, contentment and happiness not pleasure; pleasure is two-faced and can easily become dangerous and threatening.

 

Happiness vs. Pleasure – Psychology Today

  • علی لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی